نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2720
-
الف
+

قصر تاریخی «دارالامان» بازسازی و افتتاح شد + فلم

قصر تاریخی و بازسازی شده «دارالامان» شام روز گذشته افتتاح شد.

به گزارش آی فیلم 2، قصر تاریخی «دارالامان» شام روز گذشته 30 اسد(مرداد) 1397 ، توسط داکتر محمد اشرف غنی ؛ رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

این مراسم که با تشریفات خاص و حضور مقامات دیپلماتیک کشورهای مختلف در کابل برگزار شد ، از نظر فرهنگی و سیاسی اهمیت ویژه ای برای کشور افغانستان دارد.

«قصر دارالامان» از بناهای تاریخی افغانستان است که بعد از ویرانی در جنگ های خونین، پروسه بازسازی آن در جوزا (خرداد) ۱۳۹۵ خورشیدی آغاز شد.

این قصر به فاصله هشت کیلومتر به طرف جنوب غرب شهر کابل در حوزه چهاردهی کابل که قبلاً افشارتپه نام داشت، در زمان امان‌الله خان ساخته شده‌است. در زمان ساخت این قصر مناسبات حسنه سیاسی بین دولت افغانستان و آلمان برقرار بود و پروسه ساخت آن تحت نظر انجینیر والتر هارتن آلمانی آغاز و در سال ۱۳۰۶  تکمیل گردید.

قصر دارالامان دارای تقریباً ۱۵۰ اتاق کوچک و بزرگ بود که تمام دستگاه دولتی دوره امانی از آن استفاده می‌کردند، همچنین در سال‌های دهه شصت خورشیدی وزارت دفاع افغانستان از این قصر استفاده می‌کرد.

برای بازسازی این بنا بیش از ۵ هزار قطعه عکس از افراد و آرشیف های مختلف از کشور های جهان جمع آوری شده و همچنین نقشه های آرشیف ملی آلمان، فرانسه و افغانستان و بیش از ۱۶ هزار نقشه، عکس، سند و نقشه های انجنیری، برق و تخنیکی در بازسازی از آن استفاده شده است.

بعد از گذشت سه سال از آغاز پروژه بازسازی و اختصاص 20 میلیون دالر، قصر دارالامان شب گذشته و با حضور صدها مقام‌ عالی‌رتبه دولت افغانستان و دیپلمات‌های خارجی افتتاح گردید.

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر